Grädde - äter vi det för att det är gott eller för att det innehåller en hög fetthalt?

I fredags tänkte jag att jag skulle prova att göra den omtalade glassen, vilket jag senare gjorde. Lite otålig dock eftersom den skulle vara i frysen i minst 4 timmar. Busenkelt recept - vispa 3 dl grädde och lägg sedan i 3 ägg och 250 gr bär innan du vispar om igen. Bären bör vara tinade och helst mixade också. Trots att glassen i princip bara innehåller grädde har jag ändå förväntningar om att den ska smaka mer än så.

Åter till ämnet, jag gjorde en sats och fick lite grädde över. Jag tänkte att jag skulle prova det receptet som Jessica tidigare lade in på efterrätt med grädde och kakao. Jag läste lite fort så jag lade lika mycket kakao på grädden som det skulle vara totalt i varje liten skål så det blev rätt stark smak. Med tanke på hur småkänslig jag är mot starka saker fick jag vispa mer grädde och blanda i, i hopp om bättre smak. Fortfarande lite för starkt så jag blandade i lite blåbär och senare krossade hasselnötskärnor men fortfarande inte riktigt som jag hade tänkt mig. Min syster vart däremot överlycklig och var väldigt nära att förstöra för mig. Hon ville såklart ha lite mer kakao. Två skedar in på efterrätten var jag redan less på gräddsmaken (jag är inte gräddens största fan som sagt) men tvingade mig ändå att äta upp. Två timmar senare var jag ute och sprang med gräddsmaken kvar i munnen, inte populärt.

På lördagen provade jag glassen, som smakade grädde (!) med liten smak av blåbär. Första skedarna var helt ok faktiskt, men sen trädde gräddsmaken fram som ett brev på posten. En ny positiv sak, det behövs inte mycket glass eller den andra efterrätten för att bli nöjd. Med tanke på hur less jag är på grädde nu kommer jag inte vilja se dessa 5dl paket på evigheter.

Idag stred jag mot alla lagar då jag tom hällde i en skvätt grädde i stekpannan på korvbitarna jag höll på stekte. Även de djupfrysta grönsakerna fick sig en dusch. Nöjd över att den lilla tetran äntligen var slut kunde jag med glädje kasta den då jag insåg att vi inte hade någon fler i kylen för tillfället. Så jag har en fundering, hur mycket grädde kan man äta egentligen? Var går gränsen för maximalt bruk?

Jag ser framförallt en sak negativ med denna diet, som ni redan har listat ut - den höga mängden grädde.

Sofie

Kommentarer
Postat av: Anonym

Är inte 250 gram bär väldigt mycket?

2008-10-02 @ 18:43:28
Postat av: Besika

Hej, kul att läsa er Blogg!



Ett litet tips om glassen...

Vispa grädden och häll i frysta bär under tiden du vispar, så får du glass på nolltid och slipper vänta...

2008-10-03 @ 18:53:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0